Massage algemeen

Of je nu een sport, intuïtieve of ontspanningsmassage ondergaat, ze hebben allen een positieve uitwerking op lichaam en geest. Een massage is gezond, het maakt je spieren soepel, stimuleert de bloedsomloop en verbetert de stofwisseling. Het houdt je lichaam in goede conditie en versterkt het zelfgenezend vermogen.
Massage is ontspannend en werkt onthaastend. Het is een moment voor jezelf. Even rust, niet bezig zijn met anderen en de wereld om je heen. Alle aandacht is nu voor jou en je lijf. Massage is ook contact. Een respectvolle aanraking geeft je voldoening en een goed gevoel. En massage verhoogt het lichaamsbewustzijn; je wordt je bewust van je lijf en je gevoelens. Een ontspannen lichaam heeft een gunstige invloed op stress en lichamelijke klachten. Massage is vooral: genieten!

Voor wie?
Een massage is geschikt voor iedereen die gezond is: jong, oud, man, vrouw, sporter of niet-sporter.
Er zijn situaties (contra-indicaties) waarbij geen massage mag worden uitgevoerd.

Algemene contra-indicaties zijn:

• Bij koorts of griep: de stofwisseling is dan al verhoogd.
  • Algemene infectieziekten zoals verkoudheid en keelontsteking; massage verergert de symptomen.
  • Hartklachten; door ontspanning kan het hartritme dalen.
  • Vaatziekten; door druk kunnen verzwakte vaten beschadigd worden.
  • Tumoren
  • Uitstralende pijn.
  • Misselijkheid, braken, diarree, duizeligheid.
  • Open wonden of  ontstekingen.
  • Ernstige psychische klachten.
  • Besmettelijke huidaandoeningen; door prikkeling van het proces bestaat gevaar van uitbreiding of verergering.
  • Extreme vermoeidheid, uitputting; bijvoorbeeld na grote prestaties: massageprikkels worden dan slecht verwerkt.

Plaatselijke contra-indicaties:

• Trombose, spataderen: geen beenmassage.
  • Botbreuken: geen massage van dat lichaamsdeel.
  • Blessures: geen massage van dat lichaamsdeel.

Overleg bij twijfel.
Verder is het aan te raden om vóór de massage geen zware maaltijd te nuttigen. Na de massage is het belangrijk om veel water en/of kruidenthee te drinken om de vrijgekomen afvalstoffen versneld af te voeren.
Vooral na een intuïtieve of ontspanningsmassage is het fijn als je daarna even de rust kunt nemen om de massage op je te laten inwerken en te voelen wat het met je doet.

Panta Rhei

…Laat het stromen…